مجله پزشکی راز سلامتی - بهداشت و سلامت انسان

مجله پزشکی راز سلامتی - بهداشت و سلامت انسان

مجله پزشکی راز سلامتی -وبلاگی جهت آموزش نکات مرتبط با بهداشت و سلامت انسان است.
مجله پزشکی راز سلامتی - بهداشت و سلامت انسان

مجله پزشکی راز سلامتی - بهداشت و سلامت انسان

مجله پزشکی راز سلامتی -وبلاگی جهت آموزش نکات مرتبط با بهداشت و سلامت انسان است.

پنج قانون چربی سوزی

امروزه همه به دنبال راهی برای کاهش وزن و چربی سوزی هستند. بسیاری از برنامه‌های چربی سوزی انتخاب‌های غذایی و میزان انرژی شما را کنترل می‌کنند، همچنین مجبور به حرکتتان می‌کنند. اما مهمترین اصل در چربی سوزی کنترل عادات روزانه است که در بسیاری از برنامه‌های چربی سوزی به آن اشاره نشده است. در ادامه با ۵ قانون مهم چربی سوزی آشنا می شوید، تا بتوانید به یک برنامه منظم برای چربی سوزی برسید.


۱) غذا نخوردن بیش از حد

زمانی که از برنامه معمول خود استفاده می‌کنید، مسلما بیشتر از آنچه که برای کاهش وزن نیاز است مصرف می کنید. غذایی که مصرف می کنید اگر وار سوخت و ساز بدن نشود به صورت چربی ذخیره می‌شود. برای کنترل میزان مصرف غذایی لازم است برنامه ۳ روز خود را یادداشت کنید و بعد از آن میزان و نوع غذایی که استفاده می‌کنید را کنترل کنید.


۲) خوردن غذای سالم به مقدار متناسب

غذای سالم در نظر هرکس متفاوت است، اما بر اساس یک قانون جهانی: مواد مغذی بیشتر با کالری کمتر دستور رسیدن به موفقیت است. بهترین غذاها شامل گوشت‌های بدون چربی، سبزیجات، چربی‌های با کیفیت و مقداری نشاسته می‌شوند. میزان مصرف این غذاها نیز مهم است، برای محاسبه میزان مصرف این غذاها، استفاده از دست بهترین روش اندازه‌گیری است. یک مشت کامل کربوهیدرات، به اندازه یک کف دست پروتیین، به اندازه انگشت شصت چربی‌های سالم و یک مشت کامل سبزیجات. آقایان برای تامین مقدار کالری خود به دو برابر این میزان غذا نیاز دارند.


۳) افزایش میزان فعالیت

بسیاری از افراد باور دارند، تنها با روزی ۲ ساعت ورزش کردن می‌توانند وزن خود را کاهش دهند. اما این طرز فکر کاملا اشتباه است. برای کاهش وزن می‌توان میزان فعالیت روزانه خود را افزایش داد، برای مثال به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید، پیاده روی به جای استفاده از ماشین و بسیاری از این کارها. با اضافه کردن این فعالیت‌ها به برنامه روزانه، تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش وزن دارد.


۴) ورزش قدرتی

برای سرعت بخشیدن به کاهش وزن و داشتن یک اندام متناسب، ورزش‌های قدرتی بهترین گزینه هستند. رفتن به باشگاه دو تا سه مرتبه در هفته و انجام چرخه کامل تمرینات اسکوات، لانچ و پرس کمک زیادی در کاهش وزن می‌کند.


۵)ورزش‌های هوازی

ورزش‌های قدرتی به عضله سازی کمک می کنند و ورزش‌های هوازی به چربی سوزی. در ورزش‌های هوازی بهتر است مدت زمان ورزش را کم کرده و شدت فعالیت را افزایش دهید. با این روش می‌توانید در مدت زمان کوتاه، مقدار زیادی کالری بسوزانید. بهترین تمرین‌های هوازی شامل دوچرخه و تردمیل است.


مواد غذایی که باعث جوش می‌شوند، راهکارهای درمان آن‌ها

آکنه یکی از مشکلات متداول پوستی است که ۱۰ درصد از مردم جمعیت جهان با آن مواجه هستند. عوامل متعددی در بروز جوش تاثیر دارند. ارتباط مواد غذایی و بروز جوش از موضوعات بحث برانگیز است. در ادامه ۴ غذایی که در بروز آکنه نقش دارند را بررسی می‌کنیم.


فست‌فودها

فست‌فودهایی مانند برگرها، ناگت، هات‌داگ، سیب زمینی سرخ شده، نوشابه و میلک شیک از جمله غذاهایی هستند که، موجب بروز آکنه می‌شود. مطالعه بر روی پنج هزار نوجوان چینی اینگونه نشان می‌دهد که، غذاهای دارای چربی زیاد ۴۳ درصد امکان بروز جوش را افزایش می‌دهد و خوردن فست‌فود ۱۷ درصد امکان ابتلا به آکنه را تسریع می‌کند. همچنین با مطالعه دیگری که روی ۲ هزار و  ۳۰۰مرد ترکیه‌ای انجام شد، نشان داد که مصرف همبرگر و سوسیس ۲۴ درصد خطر ابتلا به آکنه را افزایش می‌دهد.


لبنیات

مصرف بیش از اندازه لبنیات می‌تواند باعث بروز آکنه شود. برای مثال شیر به عنوان ماده‌ای برای افزایش انسولین شناخته می‌شود که می‌تواند بر شدت بروز آکنه تاثیر گذار باشد.


غذاهای غنی از امگا۶

غذاهای غنی از چربی امگا ۶ باعث بروز و افزایش آکنه می‌شوند. غذاهایی مانند ذرت و سویا حاوی مقدار زیادی امگا ۶ هستند، گردو و ماهی حاوی مقدار زیادی امگا ۳هستند، که عدم تعادل بین امگا ۶ و امگا ۳ بدن را دچار التهاب کرده و باعث بروز جوش می‌شود. استفاده از چربی‌های امگا ۳ در رژیم غذایی کمک زیادی در درمان آکنه می‌کند.


غذاهای حساسیت‌زا

آکنه گاهی به عنوان یک بیماری التهابی نیز شناخته می‌شود. استفاده از داروهای ضد التهاب و کورتیکو و ضد استروییدها در درمان آکنه تاثیر گذار است.  از دیگر راه‌های کاهش التهاب پوست، شناخت حساسیت‌های غذایی و عدم مصرف آن‌ها است. غذاهای متعددی وجود دارند که سیستم ایمنی بدن را دچار مشکل می کند، بهترین روش درمان مشاوره با پزشک و انجام تست MRT است که، نشانه‌های حساسیت به هر غذا را معرفی می‌کند و با عدم مصرف آن‌ها می‌توان از بروز آکنه جلوگیری کرد.

درمان میخچه به روش طب سنتی

در اندام انتهایی بدن بلور سودا وجود دارد که، ممکن است با راه رفتن بد، کفش نامناسب، خوراکی‌های بد ایجاد میخچه کنند. برای درمان میخچه راه حل‌های متفاوتی وجود دارد که در این مقاله به درمان آن با استفاده از طب سنتی می پردازیم.

برای درمان میخچه، می‌توان از ترکیب یک قاشق مربا خوری اسپند با دو لیوان سرکه انگبین خوراکی استفاده کرد. یک لیوان از این مخلوط را به مدت ۴۰ شب مصرف کنید.

روغن بادام تلخ نیز در درمان میخچه بسیار موثر است. یک تکه پنبه را به روغن بادام تلخ آغشته کنید و با یک تکه نایلون بر روی میخچه ببندید. تکرار هر روز این کار باعث درمان میخچه می‌شود.

زردچوبه یکی دیگر از روش‌های درمان میخچه است. زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و باعث کاهش و تسکین درد می‌شود. ترکیب خمیری یک قاشق غذاخوری با عسل کمک زیادی در درمان میخچه می‌کند. این ترکیب باید روزی دو تا سه مرتبه بر روی میخچه قرار بگیرد.


کنترل چه بیماری‌هایی با آب امکان پذیر است؟

کمبود آب بدن می‌تواند باعث بروز اختلالات رفتاری شود و بر میزان تمرکز و هوشیاری بدن نیز تاثیر بگذارد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیماری‌هایی که با آب قابل کنترل هستند را بیشتر بشناسیم.

آسیب کلیوی

نوشیدن آب زیاد کمک زیادی به رقیق کردن اسیدی که منجر به سنگ کلیه می‌شود و از بروز سنگ کلیه جلوگیری می‌‌کند. نوشیدن آب فراوان باعث می‌شود تا سم و عفونت‌ها از طریق ادرار دفع شوند.

فشار خون بالا

یکی از عواملی که موجب سکته قلبی می‌شود، فشار خون بالا است. با داشتن رژیم غذایی سالم و صحیح،  کاهش وزن و ورزش، نوشیدن آب نیز کمک زیادی در کنترل فشار خون به شما می‌کند. زمانی که بدن شما به کم آبی دچار می‌شود، بدن برای حفظ تعادل مایعات خود به سدیم وابسته است. سدیم موجب افزایش فشار خون و فشار به مویرگ‌ها و بسته شدن عروق خونی میکروسکوپی شود که در نهایت موجب افزایش فشار خون می‌شود. برای پیشگیری از این بیماری نوشیدن آب بهترین گزینه است.

آرتروز

آرتروز ناشی از التهاب مفاصل است و با خشکی دردناک و تورم همراه است. اگر بدن مدت زمان زیادی دچار کم آبی شود، درد مفاصل بیشتر می‌شود و باعث تشدید بیماری آرتروز می‌شود. مصرف کافی آب باعث روان‌سازی مفاصل می‌شود و فرسایش بین مفاصل را کم می‌کند.

بی خوابی

بی خوابی می تواند به دلایل مختلفی از جمله خستگی، دیابت و … رخ دهد. همچنین بسیاری از داروهای شیمیایی ممکن است سبک زندگی شما را تغییر دهند. نوشیدن آب قبل از خواب می‌تواند کمک بزرگی به شما کند.

عفونت‌های روده

لایه تشکیل شده در دیواره روده باید پاکسازی شود. پاکسازی روده باعث جلوگیری از عفونت می‌شود و همچنین مواد مغذی سریعتر جذب بدن می‌شود. نوشیدن آب به صورت مداوم کمک زیادی در پاکسازی روده می‌کند.

علائم هشدار دهنده کبد چرب

از مهمترین اعضای بدن انسان کبد است. کبد مسئولیت عملکردهای متابولیک بدن را مانند تبدیل مواد مغذی دریافتی از رژیم غذایی و  دفع مواد زائد از بدن را بر عهده می‌گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا علائم هشدار دهنده کبد چرب را بیشتر بشناسید.

خارش پوست

خارش پوست یکی از اولین نشانه‌های التهاب مجاری صفرا است. خارش پوست می‌تواند از نشانه‌های بیماری خشکی پوست نیز باشد، اما زمانی که خارش پوست به صورت پایدار ادامه پیدا کرد، می‌تواند از نشانه‌های سیروز کبدی باشد.

زرد شدن چشم یا پوست

زرد شدن بخش سفید چشم و یا پوست به دلیل بیماری یرقان یا زردی است. این بیماری به دلیل بالا رفتن سطح بیلی روبین بدن به وجود می آید. این تغییر رنگ می‌تواند نشانه از آسیب دیدگی کبد به دلایل مختلف مانند سیروز و هپاتیت B باشد.

افزایش وزن

افزایش ناخواسته وزن می‌تواند یکی از علائم سیروز کبد باشد. این بیماری به آرامی پیشرفت می‌کند و موجب جایگزینی بافت سالم بدن با بافت اسکار می‌شود. مسدود شدن جریان خون در کبد و ناتوانی در انجام مسئولیت‌هایش، می‌تواند از نشانه‌های این بیماری باشد.


قرمز شدن کف دست

قرمز شدن کف دست یکی از نشانه‌های کبد چرب غیر الکلی است. این بیماری به دلیل ذخیره بیش از حد چربی در کبد رخ می‌دهد و بیشتر افرادی که به ندرت الکل مصرف می‌کنند و یا اصلا مصرف نمی‌کنند اتفاق می‌افتد.

احساس خستگی مداوم

خستگی مداوم زمانی که هیچ فعالیت جسمانی نداشته اید، می‌تواند از نشانه‌های کبد چرب باشد. خستگی ناشی از کبد چرب به دلیل تغییرات در انتقال عصبی مغز رخ می‌دهد.

بی اشتهایی و اختلال در خواب

از دست دادن میل به غذا خوردن از علائم هشدار دهنده کبد چرب است. اگر این این نشانه را در چند روز اخیر حس کرده‌اید حتما به پزشک مراجعه کنید. از دیگر علائم کبد چرب بی‌خوابی یا خواب زیاد است.

ادرار تیره

ادرار تیره یکی از نشانه‌های آشکار کبد چرب است. در زمانی که افزایش بیلی روبین باعث زرد شدن چشم و پوست می‌شود، این ماده می  تواند سبب تیره شدن ادرار به دلیل دفع آن توسط مجاری ادرار نیز شود.

اگر احساس کردید که هر یک از نشانه‌های بالا اخیر در شما پدید آمده‌ است، سریعا به پزشک برای تشخیص قطعی مراجعه کنید.